Zaczęła działać dyrektywa tytoniowa UE

22 maja 2019
Czas czytania: 5 minut

Od 20 maja wszyscy przedsiębiorcy działający w branży tytoniowej muszą stosować się do nowych przepisów unijnej dyrektywy tytoniowej TPD. Czy nowe regulacje prawne są w jakiś sposób szczególne? Nowa dyrektywa jest szczególna o tyle, że do tej pory nie było przepisów, które dotyczyłyby masowego produktu i w tak szczegółowy sposób regulowałyby obrót nim. Nieco podobna jest wprowadzona w lutym dyrektywa tzw. fałszywkowa odnośnie farmaceutyków – w jej przypadku również chodziło o wyeliminowanie z rynku produktów pochodzących z nielegalnych źródeł. Tamta jednak przeszła właściwie bez większego echa.

Nowa dyrektywa tytoniowa UE - jak się dostosować?

Proces przystosowania się do wymogów dyrektywy tytoniowej sam w sobie nie jest jakoś szczególnie trudny, choć może stanowić pewne wyzwanie dla firm czy osób, które wcześniej nie miały styczności z masowym obrotem i nie korzystały z oprogramowania wspomagającego pracę magazynu. Muszą nauczyć się korzystać z nowych narzędzi, terminali, software`u. Dla większych hurtowni czy producentów to nie jest nic nowego ani skomplikowanego - po prostu kolejny proces, którego trzeba dopilnować. Natomiast trzeba mieć świadomość, że wprowadzenie nowych regulacji na pewno przyczyni się do wydłużenia operacji magazynowych. Nowe przepisy narzucają dodatkowe czynności. Pracownik będzie musiał zeskanować kod, wysłać dane, poczekać chwilę na zwrotną informację z repozytorium, czyli tzw. zwolnienie do wysyłki. Dzięki odpowiedniemu sprzętowi i oprogramowaniu te procesy można znacznie przyspieszyć, ale i tak trzeba ich dopełnić.

Płynne wdrożenie dyrektywy tytoniowej TPD

Naszą odpowiedzią na obawy przedsiębiorców są szkolenia, jakie im oferujemy. Jeśli ktoś ma jakieś pytania dotyczące wdrożenia TPD czy stosowania tych przepisów w przyszłości, może się z nimi zwrócić do nas.

Koszty to kolejny temat. Nawet jeśli ktoś posiada urządzenie, które jest w stanie odczytać Dot Cody, to bez odpowiedniego oprogramowania i tak nie będzie w stanie nic dalej z tymi danymi zrobić. Kluczem jest oprogramowanie, które pozwala na zapisanie i wysłanie danych do właściwego repozytorium. A tych danych jest dużo. Jan Kowalski - konkretny pracownik konkretnej hurtowni, o konkretnym numerze ma obowiązek raportowania gdzie, komu i co dokładnie sprzedaje, za pomocą jakiego środka transportu towar opuszcza hurtownię, jaka jest wartość faktury, a nawet czy i kiedy dana faktura została przez kontrahenta zapłacona. My proponujemy naszym klientom oprogramowanie firmy Inexto, certyfikowane do obsługi systemu Track&Trace i w pełni odpowiadające na wymogi dyrektywy.

Ważną kwestią jest integracja posiadanego dotychczas przez klienta oprogramowania z rozwiązaniem Inexto. Oczywiście można spełnić wymogi dyrektywy nie posiadając tej integracji, ale to wydłuża proces obsługi i generuje rozmaite błędy. Jeśli firma wypuszcza dziennie kilka faktur, to może nie mieć wielkiego znaczenia, ale jeśli – tak jak to się dzieje zazwyczaj – takie dokumenty liczy się w dziesiątkach czy setkach, to wprowadzanie danych wymaganych przez system Track&Trace do systemu staje się naprawdę poważnym zadaniem, które właściwie wymaga dodatkowego etatu.

Inna ważna kwestia, na którą koniecznie trzeba zwrócić uwagę, to czy wybrane oprogramowanie jest dostępne w języku polskim i czy ma lokalne wsparcie. Bariera językowa potrafi być dużym problemem. W przypadku oprogramowania Inexto takiej bariery nie ma.

Aspekt oferuje kompleksową obsługę. Z jednej strony zapewniamy im szeroki dostęp do rozwiązań oferowanych przez firmy, z którymi współpracujemy – w tym także Zebry i Inexto. Z drugiej – proponujemy usługi serwisowe i konsultacyjne, lokalnie i w języku polskim. Jako polski partner Zebry i Inexto możemy zaoferować naszym klientom także dodatkowe udogodnienia, takie jak kontrakt serwisowy Essential Zebry w cenie sprzętu. Jego zakres jest bardzo szeroki, obejmuje nie tylko pełną obsługę urządzeń, ale też np. ich wymianę, gdy ulegną zniszczeniu podczas pracy, co przecież w trudnych warunkach magazynowych może się zdarzyć. Mamy dostęp do najnowszych aktualizacji i firmware`u.

Dostarczamy materiały eksploatacyjne, bez których nawet najlepszy sprzęt będzie tylko meblem. Chodzi nie tylko o ich dostępność. Jakość taśmy termotransferowej przekłada się na jakość wydruku, a to ma bardzo znaczący wpływ na sprawność skanowania, która jest jedną z kluczowych kwestii w świetle wymagań nakładanych przez dyrektywę TPD. Mała, niepozorna etykieta bywa sprawcą kosztownego przestoju. Użytkownicy produktów Zebry mogą zresztą korzystać z usługi chmurowej Zebra OVS, w ramach której m.in. informacja o zapotrzebowaniu na materiały eksploatacyjne może być przesyłana bezpośrednio do nas.

Oferujemy też specjalistyczne usługi projektowania sieci magazynowych i znakowania magazynów. Kompleksowe – to znaczy, że zaczynamy zawsze od diagnozowania potrzeb i badania warunków w konkretnej lokalizacji, a dopiero na bazie tych danych rozpoczynamy proces projektowania i proponujemy konkretne rozwiązania sprzętowe. Nie robimy takich rzeczy w ciemno.

‹ Wróć do listy aktualności

Zebra
Honeywell
Adventech Dlog
Soti
Extreme
ProGlove
Nice label
Datalogic
Printronix Auto ID
51T Charging

Adres korespondencyjny:
ASPEKT Sp. z o.o.
ul. Męczenników Oświęcimia 40, 41-922 Radzionków

tel. 32 388 08 80
zapytania@aspekt.net.pl

Adres rejestrowy:
ASPEKT Sp. z o.o.
ul. Sobieskiego 11/E6
40-082 Katowice

NIP: 6262687188
REGON: 276 465 720
KRS: 0000122442

Sąd Rejonowy Katowice - Wschód, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, Kapitał Zakładowy: 272 500,00 PLN

Formularz kontaktowy

Masz pytania lub potrzebujesz wyceny? Wyślij poniższy formularz, skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to możliwe.